چرا یکسان سازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم حذف شد؟ روز جدید

در این میان آنچه در کندوکش در بین صفحات قانون 7 طرح توسعه به چشم می خورد این است که یکسان سازی حقوق از بین رفته و جایی ندارد. البته فعالان بازنشستگی با اشاره به سیاست دولت در حوزه بازنشستگی معتقدند حتی اگر همسان سازی در برنامه هفتم لحاظ شود، چون برنامه توسعه یک استراتژی است نه تکلیف، اتفاق خاصی نمی افتد.

به نظر آنها همسان سازی بدهی همه صندوق ها به ویژه تامین اجتماعی باید در بودجه های سنواتی لحاظ شود وگرنه مثلاً همسان سازی در برنامه هفتم فرقی نمی کند.

تاکید فعالان بازنشسته؛ تاکنون دولت به وظایف برنامه های توسعه بازنشستگان عمل نکرده است.

همگام سازی متوقف شده است

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در واکنش به این اتفاق گفت: در برنامه هفتم توسعه چیزی تحت عنوان همسان سازی حقوق نمی بینیم، اما نابرابری را هم می بینیم.

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: در حال حاضر برنامه ششم توسعه دو سال متوالی تمدید شده است که یکی از بندهای آن همسان سازی حقوق ها بود. چرا همگام سازی را متوقف کردند؟ ممکن نیست یک نقطه طرح پیچیده را برآورده کند و یک نکته را برآورده نکند.

صادقی خاطرنشان می کند: اگر واقعا دولت می خواست نسبت دستمزد را اجرا کند، در برنامه ششم که دو سال تمدید شد، باید همسان سازی را در این دو سال اجرا می کردند، اما دیدیم که اجرای همسان سازی متوقف شد. .

گفت: وقتی برنامه در حال اجرا متوقف شد، انتظار دارید بیایند و برای آینده همسان سازی را اجرا کنند؟ اگر می خواستند همسان سازی را اجرا کنند، دستمزدها را متناسب با تورم افزایش می دادند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می گوید: عقب ماندگی دستمزدها نسبت به تورم بر عهده دولت است، پس انتظار دارید دولت و مجلس در برنامه هفتم عقب ماندگی دستمزدها را جبران کنند؟ در این مواقع چشمانم آب نمی آید. نه مجلس و نه دولت نباید در پوشش حقوق برابر به تراضی طرفین چیزی را تأسیس کنند.

همگام سازی به چه مقدار منابع نیاز دارد؟

در همین رابطه جبار کوچک نژد، عضو کمیسیون توسعه برنامه هفتم توسعه در گفت وگویی توضیح داد: یکسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه لحاظ نشده است و دولت نیز در این زمینه پیشنهادی نداشته است. مجلس در این زمینه تصمیم خاصی ندارد. اما ما در کمیسیون متحد به دولت پیشنهاد دادیم در قانون بودجه سال 1403 همسان سازی مستمری بازنشستگان را اجرایی کند.

وی می افزاید: مجلس با یادآوری این موضوع مدام به ما فشار می آورد، اما چون نیاز به منابع دارد، مجلس نمی تواند آن را در قالب طرح مطرح کند و تبدیل به اصل 75 می شود که خود به خود حذف می شود. به همین دلیل ما اعضای کمیسیون مشترک در تلاش هستیم تا مقدمه و متنی برای توافق با دولت تهیه کنیم. زیرا این کار بیش از 200 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

کوچین نژاد تاکید می کند: اگر همسان سازی حقوق بازنشستگان را به طور کامل اجرا کنیم 200 هزار میلیارد تومان نیاز است. مثلاً فردی که 10 سال بازنشسته شده و 6 میلیون تومان حقوق می گیرد، وقتی با همسالانش برابری می کند، حقوقش از 12 تا 15 میلیون تومان می شود که پول زیادی است.

وی در عین حال خاطرنشان می کند: حقوق بازنشستگان در سال گذشته با یک میلیون تومان افزایش به 72 هزار صوم رسید و در صورت افزایش چهار تا پنج میلیون تومانی این افزایش از 300 هزار صوم خواهد گذشت. بنابراین از آنجایی که صندوق تامین اجتماعی وابسته به دولت است، دولت نیز باید در این زمینه به صندوق تامین اجتماعی کمک کند زیرا بیشترین بار را مستمری بگیران تامین اجتماعی دارند.

رایزنی دولت و مجلس در مورد تساوی حقوق

در این شرایط در پی اعتراض و انتقاد شدید کارگران مبنی بر بی توجهی به برنامه هفتم برابری حقوقی، شنیده شد که مجلس و دولت در حال رایزنی در این خصوص هستند. تا جایی که محمدباقری قالیباف، رئیس مجلس در واکنش به تذکر نمایندگان روز سه شنبه هفته جاری اعلام کرد: فصل مربوط به این موضوع را پوشش داده ایم و اکنون در حال رایزنی با دولت و این موضوع هستیم. . یکسان سازی حقوق بازنشستگان باید در پیش نویس قانون برنامه گنجانده شود

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه توسعه در همین رابطه در حاشیه جلسه سه شنبه هفته جاری مجلس و در جمع خبرنگاران از وضعیت اخیر برابری حقوق مردم می گوید. بازنشستگان : شب گذشته نشستی سه ساعته با رئیس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

وی می افزاید: در نهایت جمع بندی اولیه این بود که در طول برنامه هفتم توسعه بتوانیم بحث تناسب حقوق بازنشستگان را تکمیل کنیم و هدف این بود که تا پایان توسعه هفتم شاهد اجرایی شدن این موضوع باشیم. طرح

نماینده کمیسیون هفتم تلفیق برنامه توسعه می گوید: موضوع مهم دیگر حل اصلاحات ساختاری لازم در صندوق های بازنشستگی و حل مشکل ورشکستگی صندوق های بازنشستگی بود.

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما