انتقاد از عدم تخصیص نیمی از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری

عنوان 20- میزان خروج نخبگان از کشور افزایش یافته و این موضوع باعث نگرانی دولتمردان شده است. این در حالی است که مهم ترین ارکان اداره کشور و پیشرفت کشور نخبگان هستند. نخبگانی که شاید در سال های اخیر مورد توجه کافی قرار نگرفته اند و این قشر با حقوق بالا راهی کشورهای دیگر می شوند. اما اکنون به نظر می رسد مجلس و دولت برای موثر ماندن این مجموعه در توسعه کشور گام برداشته اند; مراحلی که اگرچه لازم است اما کافی نیستند.

همانطور که معاون علمی، فناوری و اقتصادی رئیس جمهور می گوید باید میزان خروج نخبگان از کشور کنترل شود و برای دو سال آینده برنامه ای برای این منظور تهیه شود. وی البته در پاسخ به اینکه آیا با توجه به روند خروج نخبگان از تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در برنامه هفتم نگران هستید، عنوان کرد که میزان خروج نخبگان آسیبی به برنامه هفتم وارد نمی کند. . وی همچنین معتقد است در صورت سرمایه گذاری بر اساس اقتصاد، 8 درصد رشد برنامه هفتم توسعه میسر می شود. روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در گفت و گو با «جهانی اقتصاد» با اشاره به خروج نخبگان از کشور گفت: این موضوع مدت ها به تعویق افتاده است.

نمی توان آن را نادیده گرفت و گفت که چنین مشکلی وجود ندارد و نمی توان به آن دامن زد. مهاجرت نخبگان از کشور وجود دارد و در سال های اخیر در برخی مناطق دو برابر شده است. وی ادامه داد: آنچه ما را نگران کرده و باید رصد کنیم، خروج نخبگان از کشور نیست، بلکه میزان خروج است. اینکه چند نفر از کشور رفته اند یک موضوع است و بحث دیگر نگرانی از آینده است که نرخ آن چقدر است. راه هوشمندانه برای برنامه ریزی برای آینده این است که ببینید قیمت چقدر است و برای آینده امروز برنامه ریزی کنید.

دهقانی تاکید کرد: از سوی دیگر این فشار به دلیل کاهش جمعیت و دانش آموزان وجود دارد. بنابراین این احساس که کشورهای اطراف علاقه مند به جذب فرزندان ما هستند، از طرفی نیروی کار ما در حال کاهش است و همه این مسائل در کنار هم حساسیت را بالا می برد. یعنی دو مشکل وجود دارد. این یک بار اتفاق می افتد و در سال 10 درصد نیروی انسانی کشور را از دست می دهید و شیب می بینید که اگر این شیب را کنترل نکنید، آینده خراب می شود و الان هم همین را داریم. معاون علمی، فناوری و اقتصادی رئیس جمهور بر پایه دانش تصریح کرد: اکنون شاهد گرایش نخبگان به خروج از کشور هستیم و از این پس فکر می کنیم باید برای دو سال آینده برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

زیرساخت‌های قانون JUMP، اعتبارات مالیاتی، حمایت از شرکت‌های نوپا، بحث‌های لایحه معافیت، و هر چیزی که معاون وزیر حمایت می‌کند، برای فراهم کردن وسایل و فرصت‌ها برای کسانی که می‌خواهند در کشور بمانند، طراحی شده‌اند. دهقانی فیروزآبادی در ارتباط با برنامه معاونت آموزشی برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور خاطرنشان کرد: معاونت علمی نهادی سیاستگذار، خلاق و استعداد آفرین است. ما به دنبال طیف وسیعی از ابزارها، قوانین و پشتیبانی برای علاقه مندان به فعالیت در کشور و تسهیل آن هستیم. تمام ابزار قانون جهش، آیین نامه ها و حمایت های معاونت علمی در این مسیر است. وی از عدم تخصیص نیمی از بودجه کشور به صندوق نوآوری و توسعه و نشان دادن تبعات آن انتقاد کرد و گفت: اگر در دولت یازدهم و دوازدهم نیمی از بودجه کشور طبق ضوابط پرداخت می شد. به صندوق نوآوری و رشد، الان صندوقی با حداقل 100 هزار تومان سرمایه داشتیم.

اما در عین حال 3 میلیارد تومان صندوق نوآوری و توسعه داریم. تعداد بنگاه های ما 200 برابر شده است و اکنون شاهد از دست رفتن این واقعیت هستیم که نیمی از بودجه دولتی به صندوق نوآوری و توسعه اختصاص داده نشده است. به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، خروج نخبگان از کشور نیز پیامد عدم اختصاص نیم درصد بودجه کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی است. دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: هر کشوری که نتواند نخبگان خود را حفظ کند از کمبود نیروی انسانی رنج می برد. هسته اصلی هر جامعه را نخبگان و افراد تحصیل کرده آن جامعه تشکیل می دهند. وی با طرح این سوال که آیا ما مانع خروج نخبگان از کشور نمی شویم؟ رشد 8 درصدی برنامه هفتم امکان پذیر است، گفت: سرعت خروج نخبگان آسیبی به برنامه هفتم وارد نمی کند. اما بحث در مورد افق 20 ساله است و اگر الان برنامه ریزی نکنیم در 20 و 15 سال آینده آسیب خواهیم دید. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا رشد 8 درصدی در برنامه هفتم امکان پذیر است، اظهار داشت: رشد 8 درصدی تنها در صورتی امکان پذیر است که در اقتصاد دانش بنیان سرمایه گذاری کنیم.

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما