بازار سهام به انگیزه هایی غیر از متغیرهای تورمی نیاز دارد

تیتر 20- بورس تهران حتی پس از پایان تعطیلات هم نتوانست به معامله بهتری برخورد کند و امروز نیز با کاهش شاخص های اولیه و قیمت اکثر سهام مواجه شد. به عبارتی بازار سهام امروز به روند منفی خود ادامه داد و اکثر سهام در محدوده منفی معامله شدند.

بورس تهران از نیمه اول سال 1402 در ابتدای نیمه دوم سال 1402 شروع قدرتمندی نداشته است و نوسانات بازار همچنان بر رکود در گردش حاکم است.

در حال حاضر بازار سرمایه منتظر انتشار گزارش ماهانه شرکت ها برای شهریور ماه امسال است و از هم اکنون نمادها و شرکت های سرمایه گذاری در اطلاعات شهریور ماه در سامانه های کدال مستقر هستند.

همچنین منتظر گزارش های 6 ماهه شرکت ها که وضعیت تولید و فروش شش ماهه آنها را نشان می دهد، برای فعالان بازار سرمایه حائز اهمیت است. از طرفی اخبار ریز و درشت مربوط به بودجه نویسی در این ماه می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

گزارش 6 ماهه ضریب رشد شرکت های بورسی

رضا گلستونی کارشناس بازار سرمایه گفت: به جز بورس، اگر به روند سایر بازارها توجه شود، اکثر طبقات دارایی روزهای کم نوسانی را سپری می کنند و اگر در کوتاه مدت کاهش یا افزایش خاصی مشاهده شود. ، قیمت ها به حالت دیگری باز خواهند گشت. آنها خیلی سریع به حد پایدار خود باز می گردند

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نرخ دلار در بازار آزاد به عنوان یکی از شاخص های روند بورس در روزهای گذشته این مسیر را طی کرده و با وجود اینکه دو بار وارد کانال 50 هزار ابری شد، اما خیلی سریع. به حد پایین بازگشت، بنابراین در دو روز گذشته اعداد وارد کانال 48 هزار تومان شدند.

وی افزود: این موضوع باعث شد تا بازار بورس تغییر کند و نه صعودی داشته باشد و نه نزولی. البته نباید از مباحث مطرح شده درباره حذف سیمان و فولاد از بورس غافل شد. زیرا این موضوع باعث کاهش سودآوری این شرکت ها می شود و تاثیر منفی بر بازار سرمایه می گذارد.

گلستانی تاکید کرد: سیاست های دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز و تورم باعث شد تا بازارهای مختلف سرمایه گذاری روزهای کم رونق داشته باشند و با رکود همراه شوند. در چنین شرایطی به نظر می رسد برای ایجاد روند صعودی در بورس، محرکی غیر از متغیرهای تورمی نیاز است تا با نشان دادن ارزش این طبقه دارایی در قیمت های جاری، خریداران را به خرید سهام ترغیب کند.

وی تصریح کرد: در روزهای آینده باید گزارش های 6 ماهه بورس ها در کدال منتشر شود و این موضوع می تواند انگیزه خوبی برای رشد بورس در یک ماه آینده باشد.

بازده منفی شاخص های بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه با 17 هزار و 315 واحد کاهش نسبت به روز کاری قبل به سطح 2 میلیون و 101 هزار و 31 واحد رسید. اثربخشی این شاخص منفی 82 درصد بود.

شاخص تعادل عمومی بورس نیز با 5 هزار و 191 واحد کاهش به 716 هزار و 596 واحد رسید. نتیجه این شاخص ۷۲ درصد منفی بود.

شاخص کل بورس از 181 واحد به 26 هزار و 6 واحد کاهش یافت. همچنین شاخص هم وزن در بورس با 1600 واحد کاهش به عدد 128 هزار و 164 واحد رسید.

دوازدهمین روز فرار پول واقعی از بازار سرمایه

روز دوشنبه، خالص تغییر مالکیت واقعی بورس برای دوازدهمین روز متوالی منفی بود. در پایان امروز 650 میلیارد تومان از بورس خارج شد.

آمادا و تجارت (بانک تجارت)، فولاد (فولاد مبارکه) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروجی واقعی پول را امروز داشتند. از سوی دیگر بیشترین ورودی پول واقعی متعلق به شرکت های نما (تولید مخزن گاز طبیعی آسیانما)، خاموتور (موتورهای تراکتورسازی ایران) و وسپرا (ترجیح سرمایه گذاری مالی سفرصدارت) بوده است.

افزایش 27 درصدی ارزش معاملات خرد در بورس

ارزش کل معاملات امروز بازار به ۷ میلیارد و ۹۳۸ میلیون تومان رسید. حجم معاملات اوراق بدهی در بازار دوم 452 میلیارد تومان بوده که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار در این روز را شامل می شود.

ارزش معاملات خرد نیز با 27 درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی قبل به 4250 میلیارد تومان رسید.

افزایش ارزش صف های خرید و فروش در بورس

در پایان معاملات امروز تعداد علائم مثبت 175 علامت و تعداد علائم منفی 634 علامت بود. حدود 78 درصد از نمادها قرمز پوشیده بودند.

در جریان معاملات روز دوشنبه 66 نماد در صف خرید و 66 نماد در صف فروش قرار گرفتند. ارزش کل صف های معاملاتی با 19 درصد افزایش نسبت به روز کاری قبل به 194 میلیارد تومان و ارزش کل صف های معاملاتی با 48 درصد افزایش به 531 میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز، سرانه خرید افراد به 21 میلیون تومان و فروش افراد به 23.7 میلیون تومان رسید.

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما