جایزه نوبل پزشکی در سال به دو محققی که واکسن کرونا ساخته بودند تعلق گرفت.


آفتاب نیوز :

روز دوشنبه 2 اکتبر (10 اکتبر)، آکادمی نوبل به طور مشترک جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی 2023 را به کاتالین کاریکو و درو وایزمن مجارستانی-آمریکایی، دو محقق برجسته در زمینه فناوری واکسن کرونا اهدا کرد.

تحقیقات این دو دانشمند برجسته منجر به توسعه فناوری mRNA شد که بر اساس آن واکسن های فایزر و مدرنا برای کووید-19 تولید شد.

آکادمی نوبل در بیانیه ای گفت: “تحقیقات کاترین کاریکو و درو وایزمن منجر به ساخت دو واکسن بسیار موفق مبتنی بر mRNA در اواخر سال 2020 شد. این واکسن ها جان میلیون ها نفر را نجات داده و از بسیاری از بیماری های جدی تر جلوگیری کردند.”

موسسه سوئد افزود: آنها کشف کردند که با وارد کردن mRNA اصلاح شده به سلول ها می توان از فعال شدن پاسخ های التهابی و همچنین افزایش تولید پروتئین جلوگیری کرد. آنها یافته های خود را در یک مقاله مهم در سال 2005 منتشر کردند که در آن زمان مورد توجه کمی قرار گرفت، اما زمینه را برای پیشرفت های بسیار مهمی فراهم کرد که در طول همه گیری کووید-19 به بشریت خدمت کرده است.

مجمع نوبل در مؤسسه کارولینسکا در سوئد، یکی از معتبرترین دانشگاه های پزشکی در اروپا، هر ساله وظیفه داوری و انتخاب برنده نهایی جایزه پزشکی را بر عهده دارد. جایزه نوبل سال گذشته به سوانت پابو، دیرینه شناس 67 ساله از سوئد اهدا شد.

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما